Nøglehullet bliver stadig større
Budskabet om fordelene ved de nøglehulsmærkede og sundere alternativer har udvidet kendskabet til det fællesnordiske ernæringsmærke - også hos mændene.
Nu dokumenterer en undersøgelse fra analysebureauet YouGov, at budskabet om de sundere alternativer har udvidet både kendskabet og tilliden til det fællesnordiske ernæringsmærke - også hos mændene.
Mere end 9 ud af 10 danskere kender Nøglehullet
Hos befolkningen i almindelighed har Nøglehullet over de senere år markeret sig som et af de mest velkendte fødevaremærker, kun overgået af det røde økologiske Ø. I runde tal kender nu mere end 9 ud af 10 det grønne nøglehul, hvad enten det er mænd, kvinder, unge eller gamle.
Undersøgelsen viser, at 40 procent af de kortuddannede mænd finder Herre-fedt-kampagnen relevant, og at en ud af tre rækker ud efter det grønne nøglehul, når de køber ind. Her er det særligt brød, kød og morgenmadsprodukter med det grønne mærke, der kommer i indkøbsvognen.
- Så der er helt klart plads til forbedringer – også når det gælder kortuddannede mænd, fastslår kontorchef Else Molander fra Fødevarestyrelsen.
- Særligt vigtigt er det, at vi får øget de kortuddannede mænds viden om Nøglehullet. Undersøgelsen viser nemlig også, at man i højere grad lægger mærke til Nøglehulskampagnerne og oftere går efter produkter med Nøglehullet i supermarkedet, når man ved, hvad mærket står for. Og når vi spørger mændene selv er det blandt andet helt afgørende, at Nøglehullet markedsføres uden løftede pegefingre og med fokus på, at Nøglehullet også er mad med masser af smag. Det er præcis det, vi har gjort med kampagnen Herrefedt, siger Else Molander.